Głównym celem przedsięwzięcia była pomoc rodzicom borykającym się z trudnościami wychowawczymi, często wynikającymi z sytuacji takich jak diagnoza autyzmu czy epilepsji u dzieci. W czasach, gdy kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży staje się coraz większym wyzwaniem, projekty takie jak ten nabierają szczególnej wartości”.
Projekt miał wymierny wpływ na życie uczestników i ich dzieci. Dzięki wsparciu prowadzącej udało się np. znaleźć lepsze placówki edukacyjne dla dzieci z wyzwaniami, co poprawiło ich warunki rozwoju i kontakty z rówieśnikami. Jeden z takich przypadków dotyczył dziecka z trudnościami w komunikacji – zmiana placówki odmieniła jego codzienność.
Projekt zyskał również uznanie innych bibliotek z Powiatu Żywieckiego, które zgłosiły chęć realizacji podobnych inicjatyw w swoich placówkach. Wskazuje to na ogromną potrzebę działań wspierających rodziców w kryzysie wychowawczym i dowodzi, że biblioteki mogą pełnić kluczową rolę nie tylko w promowaniu literatury, ale również w budowaniu społecznego wsparcia.
Kluczowe działania i osiągnięcia projektu:
Zorganizowanie 10 spotkań w bibliotece – Spotkania były prowadzone przez doświadczoną psycholożkę Annę Polak, specjalistkę w zakresie nowoczesnych metod wychowawczych. Jej zaangażowanie oraz profesjonalizm pomogły rodzicom nie tylko zdobyć cenną wiedzę, ale i przełamać tabu związane z szukaniem pomocy.
Zakup specjalistycznego księgozbioru – Książki rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników, stając się wsparciem zarówno podczas spotkań, jak i po ich zakończeniu.
Wydanie fotoksiążki – Przygotowano unikalną pomoc dydaktyczną zawierającą notatki ze spotkań oraz listę polecanych książek. Wydrukowano 12 egzemplarzy, które będą dalej wspierać rodziców w rozwijaniu kompetencji wychowawczych.
Podniesienie kompetencji rodziców – Uczestnicy zdobyli wiedzę na temat prawidłowych postaw wychowawczych, co poprawiło ich relacje zarówno z dziećmi, jak i nauczycielami. W kilku przypadkach opinie wystawione przez psycholożkę znacząco wpłynęły na poprawę komunikacji na linii rodzic-nauczyciel.
Przełamanie tabu – Projekt pozwolił rodzicom dzielić się swoimi doświadczeniami i problemami, co zaowocowało zawiązaniem grupy wsparcia. Uczestnicy wymienili się kontaktami, a ich współpraca trwa również po zakończeniu programu.
Projekt miał wymierny wpływ na życie uczestników i ich dzieci. Dzięki wsparciu prowadzącej udało się np. znaleźć lepsze placówki edukacyjne dla dzieci z wyzwaniami, co poprawiło ich warunki rozwoju i kontakty z rówieśnikami. Jeden z takich przypadków dotyczył dziecka z trudnościami w komunikacji – zmiana placówki odmieniła jego codzienność.